Ahojte, tak je tu ďalšia recenzia náučnej knihy o koňoch - dnes z oblasti veteriny.

Ak si chcete prečítať aj predošlé recenzie, nájdete ich tu. Dnes Vám chcem predstaviť útlu, avšak veľmi obsažnú knižočku od nemeckého fyzioterapeuta a osteopata Stefana Stammera.

Stefan Stammer: Fyzioterapie

Vydavateľstvo: Brázda
Rok vydania: 2007
Počet strán: 176
Cena: 13,08 € (martinus.sk); 252 Kč (knihycz.cz)

Obsah: Kniha je prehľadne rozčlenená na niekoľko veľkých celkov - podrobný popis celého tela koňa a jeho funkcií (+ možných problémov) s názornými obrázkami, popis najrôznejších liečebných techník, rehabilitácia po najčastejších zraneniach a ochoreniach a napokon prevencia a športová fyzioterapia. Autor je v tejto oblasti skutočne erudovaný a neustále čitateľa upozorňuje, aby si dával pozor na všelijakých nevyštudovaných, naslovovzatých "odborníkov", ktorí svojimi necitlivými zásahmi do konskej fyziológie často narobia viac škôd ako osohu. Popis pohybového aparátu koňa a jeho fungovanie ocení každý jazdec, ktorý chce vedieť, čo sa pod ním pri jazdení deje, ako to môže zlepšiť a udržať v dobrom stave. Popis liečebných techník je vyslovene informatívny, autor dôrazne varuje pred ich laickým používaním - môže byť totiž pre koňa nebezpečné. Na konci knihy však uvádza niekoľko techník, ktoré s koňom môžeme robiť aj sami, bez dozoru odborníka - je to najmä relaxačné čistenie a jednoduchá relaxačná masáž využívajúca hladenie dlaňami.

Kritika: Ja osobne by som uvítala vymenovanie viacerých druhov chorôb a zranení v časti venovanej rehabilitácii, niektoré problémy sú popísané až príliš stručne a všeobecne. Takisto ma trošku zarazili popisky k niektorým fotkám - "Kdo včas objeví drobné problémy, ušetří sebe i svého koně hodně starostí." a nad tým foto zarolovaného koňa navaleného na predku (15 kg v každej oťaži a to, že kôň mieri čelom napred ako jednorožec, nie je drobnosť a jazdec si to predsa nevšimol!). Alebo "V zdravém těle zdravý duch" a nad tým fotografia koňa so slabučkým krkom, úzkymi vysokými kopytami (a teda strmými sponkami) a zrazeným, neosvaleným zadkom - to má byť prototyp koňa, ktorému dlhodobo vydrží zdravie...? Na druhej strane sa mi páči, že autor kladie do popredia faktory chovu, ako je kŕmenie a pohyb, aj keď nie celkom dostatočne... Napríklad aj u tohto veterinára ešte prevláda bežný názor, že podkovy sú pre pracujúceho koňa nutnosťou. Bohužiaľ, všemocná FN (Nemecká jazdecká federácia) si škodlivé veci ako podkúvanie, rollkur a jeho miernejšie formy ešte stále nevšíma a toleruje ich, ignorujúc výsledky najnovších výskumov. A títo výskumníci môžu zatiaľ len opakovať: "A predsa sa točí." Až na týchto pár vecí je kniha vcelku dobre použiteľná pre lepšie porozumenie pohybu koňa, prevencii a rehabilitácii chorôb a zranení.

Hodnotenie:

Odporúčanie: Určite doporučujem túto publikáciu si prečítať, možno aj niekoľkokrát, aby ste dôkladne pochopili, ako funguje pohybový aparát koňa a čo je dôležité pre udržanie jeho zdravia. Tieto poznatky by mal ovládať každý jeden človek, čo chce kone chovať či s nimi akokoľvek pracovať - je to jeho etickou povinnosťou voči živému tvorovi, za ktorého preberá zodpovednosť! Cena je síce dosť vysoká, no hodnota obsiahnutých informácií ju niekoľkonásobne vyváži. ;-)

Čo viac dodať? Tu dnešná recenzia končí a nabudúce sa môžete tešiť na recenziu ďalšej knihy z Brázdy.

Zdroje:
Moje vlastné myšlienky a skúsenosti.