Dnes je tu odo mňa ďalšia, v poradí tretia recenzia knižky o koňoch - dnes trochu beletristickejšieho žánru.

Ak si chcete prečítať aj zvyšné dve recenzie, nájdete ich tu. Dnes Vám skúsim priblížiť autobiografiu dobre známeho trénera koní, priekopníka nenásilného výcviku koní, Montyho Robertsa.

Monty Roberts: Muž, který naslouchá koním

Vydavateľstvo: Knižný klub Ikar
Rok vydania: 1999
Počet strán: 287
Cena: 9,87 € (gorila.sk), 202 Kč (knihy.abz.cz)

Obsah: Monty Roberts píše svoj vlastný životopis, od útleho detstva až po súčasnosť. Je to naozaj pútavé čítanie, Monty o dobrodružstvá rozhodne núdzu nemal (ak sú pravdivé...). Čitateľ prežíva spolu s ním romantické chvíle s mustangami v pustatine a srdce mu zviera pri opise práce jeho otca - policajta. Monty mal to šťastie, že bol jeho život odmalička úzko spätý s koňmi, no zároveň musel čeliť krutosti a konzervatívnosti svojho otca - ten totiž veril, že koňa možno skrotiť jedine zlomením jeho ducha. Ale keď Monty tieto praktiky videl, rozhodol sa, že on koňa nikdy neudrie, aj preto, že otec bil aj jeho a jeho brata, a to veľmi surovo. V divočine sa učil pozorovaním mustangov ich prirodzenú reč tela a potom ju potajomky skúšal používať aj pri krotení mustangov doma na farme - a zistil, že touto nenásilnou metódou to ide oveľa ľahšie a aj rýchlejšie. Monty sa postupom času stal uznávaným trénerom, dokázal napojením napraviť aj tie najproblémovejšie kone - zaoberal sa nielen koňmi westernovými, ale aj dostihovými. Niektoré príbehy skutočne vedia zdvihnúť adrenalín, no nakoniec vždy všetko dobre dopadne (až príliš?). Roku 1989 bol Monty Roberts pozvaný prezentovať svoje metódy aj na kráľovský dvor vo Veľkej Británii, kde sa dočkal veľkého uznania. V súčasnosti žije so svojou rodinou na farme Flag Is Up v Californii.

Kritika: Monty Roberts nie je žiaden spisovateľ, no práve jednoduchosť podania dodáva knihe akési zvláštne čaro, že sa k nej človek vo chvíľkach voľna rád vracia znova a znova. Je pútavá, prehľadná a dáva človeku neopakovateľnú možnosť "pohľadu do zákulisia", kedy sa môže plne ponoriť do Montyho života a jeho zážitkov... Ak je táto monografia ozaj pravdivá, tak jeho život naozaj nebol ľahký - v jeho dobe bol jedným z prvých priekopníkov alternatívnych prístupov ku koňom a napriek tomu sa dokázal takto presadiť! Pre mňa síce dnes jeho metóda už nie je príliš aktuálna, ale vo svojich začiatkoch som si ňou prešla aj ja a vtedy mi táto knižka veľmi pomohla - v závere je totiž prehľadne zhrnutý celý postup napojenia a nasledovania.

Hodnotenie:

Odporúčanie: Toto je skôr oddychová než odborná literatúra, no dá sa v nej nájsť aj poučenie a tipy pre praktické použitie - najmä pre začiatočníkov v komunikácii s koňmi. Mňa osobne v dobe jej vydania strhla a stala sa mi skvelou inšpiráciou pre prácu s kobylou - i keď dnes by tomu tak už nebolo. Na druhej strane v poslednej dobe vyplávalo na povrch mnoho pochybovačských rečí o pravdivosti niektorých úsekov Montyho života, ktoré vo svojej autobiografii tak zanietene opisuje - ale ktovie, ako to naozaj je. ;-)

K tejto knižke by som sa veru ešte vedela "rozkecať", ale dosť bolo rozkoše... :D Takže to je odo mňa všetko a nabudúce Vás čaká recenzia ďalšej Montyho knihy - Plachý hoch.

Zdroje:
Moje vlastné myšlienky a skúsenosti.